Powłoki galwaniczne w motoryzacji
Galwanizacja to proces osadzania jednego metalu na innym, czyli wytwarzania trwale przylegających cienkich powłok galwanicznych metodą elektrolityczną. Proces przebiega w kąpielach galwanicznych, w których umieszczone są elektrody z przepływającym przez nie prądem. W ofercie zakładów galwanizacyjnych znajduje się cynkowanie i cynowanie, a także chromowanie, miedziowanie, niklowanie, srebrzenie czy złocenie. Powłoki galwaniczne chronią przed korozją, pełnią funkcje ozdobne lub służą do uzyskania konkretnych właściwości fizycznych.
Auto w ocynku, czyli legendarna ochrona przed korozją
Powłoki galwaniczne dla motoryzacji wykorzystywane są w celach ochronnych, dekoracyjno-ochronnych oraz dekoracyjnych. Jedną z najpowszechniej wykorzystywanych metod wytwarzania powłok galwanicznych w przemyśle samochodowym jest cynkowanie. Cynkowanie nadwozia jest skutecznym zabezpieczeniem przed korozją. Szczelna warstwa cynku izoluje metal od środowiska. To przełomowe rozwiązanie zostało po raz pierwszy zastosowane w latach 80. i po dziś dzień cieszy się niesłabnącą popularnością. Warstwa cynku o grubości 5-10 mikrometrów nakładana jest w procesach natryskowych lub w kąpielach fosforanowych. To idealne podłoże dla farby antykorozyjnej i lakierów. Auto w ocynku to gwarancja braku problemów z rdzą. W przemyśle motoryzacyjnym warstwą cynku pokrywa się nie tylko blachy samochodowe, ale także taśmy, druty stalowe i drobne elementy. Blachy najczęściej powlekane są jednostronnie.
Chętnie wykorzystywanym rozwiązaniem w branży motoryzacyjnej są również powłoki z cynkowo-niklowe. Nie tylko zabezpieczają metal przed szkodliwym działaniem korozji, ale także są odporne na zadrapania i zarysowania. Powłoki cynkowo-niklowe wykazują wyjątkową odporność na wysokie temperatury i przeciążenia. Ich właściwości fizyczno-chemiczne nie ulegają zmianie nawet w skrajnych warunkach. Karoseria w ocynkowanym aucie staje się odporna na czynniki zewnętrzne.
Chromowane detale, czyli szyk i elegancja
Powłoki galwaniczne dla motoryzacji równie często wytwarzane są metodą chromowania. Nie jest tajemnicą, że chromowane elementy zyskują wyjątkowe walory estetyczne, a ich odbiór wizualny staje się bardziej atrakcyjny. Chrom jest powszechnie stosowany w przemyśle samochodowym do pokryć dekoracyjnych, ponieważ nadaje galwanizowanej powierzchni trwały, lustrzany połysk. Chromowane akcesoria samochodowe zyskują dodatkowo właściwości antykorozyjne i wysoką twardość. Elementy chromowane bardzo często wykorzystywane są przy renowacji zbytkowanych aut. Pokrywanie akcesoriów samochodowych w celach dekoracyjnych można poza tym wykonywać metodą niklowania.
To jednak nie wszystko. W autach można znaleźć także inne elementy chromowane niż felgi czy uchwyty klamek – należą do nich między innymi cylindry, pierścienie tłokowe czy sworznie zaworów. Porowata struktura powłok chromowanych ułatwia zbieranie smaru w mikroszczelinach, co pozytywnie wpływa na pracę i żywotność części podlegających siłom tarcia. Na koniec warto również wspomnieć o galwanicznych powłokach żelaznych, wykorzystywanych do pokrywania aluminiowych tłoków silników spalinowych w celach regeneracyjnych.